عایشه قاضیاوغلو تعلّق و پیوند در دنیای مدرن مبتنی بر تعلّق به ملّت- دولت میباشد. شهروندی مدرن عموماً به عنوان «عضویت» در ملّت- دولت تلقّی میشود. در سالهای اخیر در ادبیات دانشگاهی غرب، تعریف شهروندی برمبنای تعلّقات ملّی به زیر سئوال رفته و تعاریف نوینی از آن ارائه شده است. در این فرایند نوین شاهد...
بایگانیها: <span>مقالات</span>
مباحثی پیرامون شهروندی – بخش دوم؛ زدودن ماهیت ملّی از شهروندی: نمونهی ترکیه
عایشه قاضیاوغلو امروزه، با اهمیت یافتن روزافزون فرایند جهانی شدن، اصطلاح شهروندی به تدریج در حال جدا شدن از مفهوم ملّت- دولت میباشد. ملّت-دولت، در حالیکه روزگاری به حق تعیین سرنوشت ملّتها جهت میبخشید، امروزه به صورت مانعی در برابر گسترش مشارکت سیاسی درآمده است. امروزه، «غیرملّیسازی از شهروندی» (2) به شرط لازم گسترش مشارکت...
مباحثی پیرامون شهروندی – بخش اول؛ مقدمه
توضیحاتی از مترجم یکی از مقولاتی که امروزه ذهن دغدغهمندان دموکراسی در ایران را به خود مشغول نموده، نه تنها رفع موانع و چگونگی آغاز فرایند دموکراتیکسازی است، بلکه محتوای مفاهیمی همچون دموکراسی و شهروندی است. این مفاهیم در طول زمان همگام با پیشرفت دموکراسی برای آنکه امر تصمیمگیری را هرچه بیشتر بهسطح فردی نزدیک...
اوراسیاگرایی و قومزایی – بخش پنجم؛ گفتمان اوراسیاگرایی در سیاست خارجی ترکیه: مکتب احمد داوداوغلو
اوزگور توفکچی مدخل از زمان فروپاشی امپرتوری عثمانی تاکنون جهتگیری اصلی ترکیه همگرایی با غرب بوده است. در میان دلایل اصلی این جهتگیری میتوان به تغییرات عمدهی راهبردی در نظام بینالملل (ظهور فاشیسم در ایتالیا، نازیسم، ظهور اتحاد جماهیر شوروی و امثال این) اشاره کرد. ولی بزرگترین دلیل این جهتگیری به بیان مؤسس جمهوری نوین...
اوراسیاگرایی و قومزایی – بخش چهارم؛ سیر تاریخی اوراسیاگرایی روسی: از اوراسیاگرایی کلاسیک تا اوراسیاگرایی نوین
بوراکان سربست مدخل اصطلاح اوراسیا از نقطه نظر جغرافیایی به بخشهای به هم پیوستهی قارّههای آسیا و اروپا گفته میشود. اصطلاح اوراسیا به عنوان یک منطقه در عین حال بیانگر تکوین ایدئولوژیای برمبنای این منطقهی جغرافیایی است. این ایدئولوژی که اوراسیاگرایی خوانده میشود، به عنوان یک جریان فکری دارای جایگاه مهمی در تاریخ، مخصوصاً تاریخ...
اوراسیاگرایی و قومزایی – بخش سوم؛ قومزایی ترک در تاریخنگاری اوراسیاگرایانه «لو نیکولایویچ گومیلف»
مشدی اسماعیلوف مدخل تاریخنگار و قومنگار، لو نیکولایویچ گومیلف (1992-1912) که در دورهی شوروی به علّت دیدگاههای سیاسیاش مورد بیمهری قرار گرفته بود، با سقوط شوروی در روسیه به شهرت دست یافت. گومیلف اکنون در روسیه یکی از فیلسوفان تاریخی، معادل و همپایه هِردِر، اسپنگلر و توینبی محسوب میشود. در واقع، نظریهی وی در خصوص...
اوراسیاگرایی و قومزایی – بخش دوم؛ لو نیکولایویچ گومیلف و نظریهی قومزایی
عاکف فرضعلییف و گوزده سازاق لو نیلکولایویچ گومیلف[1] یکی از تاریخدانان و جغرافیدانان مطرح روس در دورهی شوروی و روسیهی مستقل میباشد که به شهرت جهانی دست یافته است. وی در سال 1912 در شهر سنت پطرزبورگ از پدر و مادر شاعر و ادیب (آننا اخماتاوا و نیکولای گومیلف) به دنیا آمد. در دانشگاه لنینگراد...
اوراسیاگرایی و قومزایی – بخش اول؛ مقدمه
خلاء دکترینهای جهان بینانهای که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در نظام جهانی بروز نمود، تکاپوهایی را برای رفع این خلاء برانگیخت. یکی از این تکاپوهای نظری که دارای سابقه و قدمتی همپای دیگر دکترینهای ناظر بر ایجاد یک نظام جهانی است، اوراسیاگرایی است. این دکترین و رویکرد بیش از هر دکترین دیگری به...